Bend, Oregon

Cykeltur med promiller i blodet – Mendoza, Maipú

Maipú er en by i Mendoza som er fyldt med lækre vinerier, side om side. Der er forholdsvis kort distance mellem vinerierne og derfor er det en perfekt mulighed for at få rørt sig mens man smager fantastisk vin.

Det var søndag og vi lagde på vores hotel i Mendoza og vidste ikke rigtig hvad vi skulle lave. Vi blev hurtige enige om at vi skulle ud og smage noget vin men om søndagen har de fleste vinerier lukket så derfor ringede vi til ”Wine and Ride” som lagde en plan for hvor vi kunne cykle hen. Vi tog en taxa hen til dem og da vi kom havde de allerede lagt en god plan for hvilke vinerier vi kunne besøge. Vi steg på jernhesten og kørte mod en masse dejlig vin.

Det første vineri vi besøgte var Antigua Bodega Giol som bød os på en dejlig smagning inde i deres vineri. Vi smagte blandt andet deres Malbec som var letdrikkelig men dog lidt for varm.

Vi kørte videre til Il Mercato som ligger på den samme vej som vineriet for at få en lille frokost inden vi kørte videre. Det er et marked som har alt hvad hjertet har at begære. Vi bestilte 2 pizzaer og så var vi ellers klar til at træde i pedalerne igen.

Det var meningen at vi dernæst skulle til Cecchin Family Winery men efter 10 kilometer hvor vi var cyklet forkert var vi ikke så sikre på at vi kunne nå tilbage inden de lukkede. Intet er skidt at det ikke er godt for noget og vi kørte faktisk helt til Luján de Cuyo som er et helt andet område i Mendoza og det kan godt være vi ikke så mange vinerier men vi cyklede forbi de lækreste grøntsagsmarker. Vi stoppede ved en tomat mark hvor der kom nogle søde kvinder og gav os en friskplukket tomat. Vi cyklede mod Cecchin Family Winery og vi nåede det lige akkurat inden de lukkede. Cecchin er et økologisk vineri hvor man virkelig kan se hvor idyllisk stedet er og det kan smages i vinen. Vi smagte en mousserende vin og rose, det var ikke de bedste men stemningen i vineriet gjorde at det faktisk smagte lidt bedre end det nok gjorde.

Vi kunne godt se at tiden var ved at rende fra os efter vores lille detour og derfor begyndte vi at køre hjemad igen. Vi stoppede igen på Il Mercato og tog os en lille is inden vi kørte cyklerne tilbage til ejerne.

Det kan godt være at vi ikke så lige så mange vinerier som der var planlagt men det var en rigtig hyggelig dag og bestemt en fed måde at drikke vin på. Jeg vil dog ikke gøre det om søndagen en anden dag fordi der er for mange vinerier der er lukket.